Ben je een actieve crypto handelaar? Probeer je op verschillende manieren geld te verdienen door het handelen in crypto, maar wil het nog niet echt lukken? Grote kans dat je onbewust slecht cryptocurrency advies opvolgt. Er is veel informatie op internet te vinden over cryptocurrency, maar lang niet alle informatie is van toepassing op een goede crypto strategie. Slecht cryptocurrency advies is niet altijd even makkelijk te spotten en een verkeerde beslissing is zo gemaakt. In dit artikel lees je over de meest slechte adviezen die er zijn in crypto.
Inhoudsopgave
1. Kopen voor de hoogste prijs
Dit is een van de grootste boosdoeners die er voor zorgt dat beginnende investeerders hun geld zien verdampen. Veel mensen kopen een cryptomunt als deze op de top van zijn prijs staat. Een all time high wordt dit ook wel genoemd. Hoe komt het toch dat mensen kopen als een bepaalde munt op z’n hoogste punt ooit staat?
Iets of iemand heeft jou laten geloven dat deze munt zal blijven stijgen. Misschien heeft deze specifieke munt jouw aandacht gekregen en je ziet dat hij continu blijft stijgen. Hierdoor krijg je last van FOMO (Fear Of Missing Out) en besluit je om de munt te kopen. Je raadt al wat er hierna gebeurt. De munt daalt de komende dagen zo’n 50% en je investering is nu nog maar de helft waard.
Poeh, dat was een verkeerde beslissing. Al snel krijg je lucht van een andere munt die ineens ook best populair is en volgens velen nog veel verder zal gaan stijgen. De eerste munt wordt met verlies verkocht en de investering gaat verder naar de nieuwe munt. Drie maal raden wat hiermee gebeurt.
Wat kun je wel doen?
Als een cryptomunt ineens heel erg populair wordt kun je er vergif op innemen dat dit al een tijdje aan de gang is. Het is aannemelijk dat je als investeerder vrij laat bent om in deze munt te investeren. Dit hoeft niet altijd zo te zijn, maar vaak wel. Als je van deze munt hoort ga je waarschijnlijk zelf onderzoek doen naar deze munt.
Een van de eerste dingen die je kunt doen is op coinmarketcap op zoek gaan naar de munt. Zet het tijdframe op maximaal, zodat je kunt zien wat de munt voor prijsbewegingen heeft gehad en waar hij nu staat. Staat hij nu op de hoogste prijs ooit? Dan is het misschien verstandig om deze cryptomunt aan je voorbij te laten gaan.
2. De prijs is laag
Een veel gemaakte fout in cryptocurrency is het beoordelen van de prijs. Veel mensen staren zich blind op de prijs van een cryptomunt die op bijvoorbeeld Coinmarketcap staat. De prijs is lekker laag, dus ik ben er mooi op tijd bij wordt vaak gedacht.
Voeg daar nog een dosis hype, reclame en FOMO aan toe en je zult zien dat je snel verkocht bent. Want als deze cryptomunt dezelfde waarde als Bitcoin haalt ben je multi miljardair. Het is niet vreemd dat mensen op deze manier denken, het lijkt immers een logische gedachte.
Als dit de enige reden is waarom jij deze cryptomunt koopt zul je waarschijnlijk bedrogen uitkomen. Het gaat in deze niet om de prijs van de cryptomunt, maar om het marktaandeel dat de cryptomunt heeft. Het marktaandeel is belangrijk in jouw onderzoek naar cryptomunten en geeft aan waar de cryptomunt op dit moment staat ten opzichte van andere cryptomunten.
Voorbeeld
Als voorbeeld de alom bekende cryptomunt Shiba Inu. Shiba Inu staat nu op plek 14 op Coinmarketcap en heeft een marketcap van ruim 13 miljard dollar. De munt kost momenteel 0.00002497 cent. Mensen die deze munt kopen hopen dat deze net als Bitcoin gaat stijgen naar 60000 dollar. Bitcoin heeft een marketcap van 781 miljard dollar. Om hetzelfde marktaandeel als Bitcoin te bereiken zou Shiba Inu 781:13= 60 maal zoveel waard moeten worden als de huidige prijs. Shiba zou dan waard zijn: 60 x 0.00002497= 0.0014982 cent. No way dat Shiba vanaf hier doorgaat naar de 60000 dollar van Bitcoin. Maar ja, sommige mensen blijven hopen.
3. Crypto influencers
Cryptomunten worden opgehemeld door crypto influencers. Weet dat als je je hier in gaat mengen dat je een groot risico loopt. Hier volgt een gouden regel als het gaat om cryptocurrency advies; Over het algemeen geldt het als een dikke rode vlag als een project door celebrities wordt gepromoot.
Op het moment dat je toch overstag gaat en in zo’n munt investeert zul je misschien de kans hebben om een beetje winst te pakken. Maar veel mensen blijven door de hype plakken en cashen nog niet uit. Sterker nog, de munt daalt nog een paar keer waarbij mensen telkens de dip kopen.
Nadat ze drie keer een dip hebben gekocht komen ze tot de conclusie dat ze er al een hele tijd gelden uit hadden moeten stappen. Zonde van je geld, want wat heb je nou eigenlijk gekocht? Als je goed onderzoek had gedaan had je deze munt waarschijnlijk niet gekocht, maar sommige influencers zijn verdomde goed in het creëeren van hype en FOMO.
Weet dat goede crypto projecten eigenlijk geen marketing nodig hebben om groot te worden. Het kan uiteraard een beetje helpen, maar de meeste projecten met een goed usecase zijn hier niet van afhankelijk.
4. Youtube
Er is onwijs veel goed advies te vinden over cryptocurrency op Youtube, maar ook echt heel veel onzin. Youtube filmpjes waarbij cryptomunten uitgebreid worden besproken en worden opgehemeld door Youtubers vind je overal. Weet dat het een verschrikkelijk slecht moment is om direct na het zien van zo’n filmpje deze cryptomunten te kopen.
Natuurlijk wordt bij elk filmpje aangegeven dat het geen financieel advies is en dat je zelf verantwoordelijk bent voor je aankopen. Het is alleen erg frappant dat zo’n cryptomunt meestal na zo’n filmpje in elkaar klapt. De een is enthousiast geworden van zo’n filmpje en gaat kopen. De ander ziet dit gebeuren en verkoopt zijn cryptomunten met een leuke winst. Aan welke kant sta je dan het liefst?
Gebruik dit soort filmpjes om je onderzoek te doen, maar weet dat niet alles wat ze vertellen hoeft te kloppen. Misschien krijgt hij of zij wel betaald om deze filmpjes op te nemen. Misschien is hij of zij zelf betrokken bij het project of heef er zelf flink in geïnvesteerd. Allemaal zaken die je jezelf zou moeten afvragen tijdens je onderzoek.
5. Social media
Als je een gebruiker bent van Twitter zul je gemerkt hebben dat dit medium veelvuldig wordt gebruikt om reclame te maken voor nieuwe crypto projecten. De hype die op social media gecreëerd kan worden moet niet worden onderschat. Het zorgt ervoor dat mensen overhaast crypto kopen en uiteindelijk met lege handen achterblijven.
Het is echt bizar om te zien wat FOMO en tijdsdruk op een social media platform teweeg kan brengen. De kracht van dit soort praktijken zit hem in de overtuigingskracht van de influencers. Veelal zijn deze mensen op de een of andere manier financieel betrokken bij dit project en willen ze vooral zichzelf helpen om rijk te worden.
Conclusie
Slecht cryptocurrency advies is er in allerlei soorten en maten zoals je ziet. De rode draad is dat alles te maken heeft met hoe goed jij je eigen onderzoek doet en hoe goed jij bestand bent tegen alle FOMO berichten die over het internet verspreid worden. Social media kun je heel goed gebruiken om goed onderzoek te doen, maar het kan er ook voor zorgen dat je slachtoffer wordt van de zoveelste scam.
Maak geen overhaaste beslissingen. Blijf rustig, doe ontspannen je onderzoek en laat je vooral niet opnaaien door mensen die je proberen aan te zetten iets te kopen omdat het morgen te laat is.
Ben je op zoek naar een eerlijke community die jou helpt in de wereld van crypto?
Schrijf je dan vandaag nog in bij de Cryptocommunity!
Hier vind je onder andere een GRATIS crypto cursus en kun je jouw crypto kennis testen!
Start vandaag nog met de GRATIS crypto cursus!
Klik op de knop hieronder om je in te schrijven!